Utazom

Célállomás Parga – pargai érdekességek!

Parga „bevétele” – Mikor beköszönt a nyár és vele együtt a jó idő, megindul a szabadságolások és nyaralások ideje, a turisták által kedvelt területek benépesülnek és mindenki igyekszik pihenni és kikapcsolódni. Azonban, ha szeretnénk kedvező áron jó helyet találni nem árt időben nekivágni a keresgélésnek.

Így volt ez nálam is, már márciusban eldöntöttük hova megyünk, így tűkön ülve vártam, hogy végre elérkezzen a szeptember és még a nyár utolsó meleg napjait kihasználva, kipihenhessem a mindennapok fáradalmait, kiszakadjak a munkából és elutazzak valamerre.

Az úti célom ez alkalommal Parga, Görögország aprócska, a turisták által is közkedvelt pár ezer fős települése.

Tanácsok, amiket jó ha tudunk!

Mielőtt elutazunk egy számunkra ismeretlen területre, nem árt, ha utána olvasunk, hogy mire készülhetünk. Mik az adott ország szokásai, milyen az emberek mentalitása, mennyire drága az adott ország, van-e olyan, amit ne tegyünk és így tovább. Görögországi pihenésünk során mi is találkoztunk pár ilyen, számunkra érdekes dologgal, melyet most megosztok veletek.

Mosdó használat és takarítás

Az első számunkra (értem itt azokat, akik otthon a mindennapjaikban nem így járnak el) furcsa dolog, hogy a mosdó használatakor a használt papír nem húzható le, azt külön egy szemetesben kell gyűjteni, amit a legtöbb szálláshelyen természetesen naponta ürítenek, ahogy a konyhai szemetest is. Bármennyire is furának vagy undorítónak tűnik, pár nap alatt simán megszokja az ember, olyannyira, hogy amikor hazaér is elgondolkozik hova is dobja a papírt.

Étkezés – boltok és éttermek

A nyaralás során nem fő célunk a spórolás, de azért jobb élelmesnek lenni, különben üres pénztárcával és/vagy bankszámlával térünk haza.
A reggelit könnyen megoldhatjuk, ha bemegyünk egy kis boltba és előre veszünk pár dolgot. Helyi pékségben is vehetünk nagy és finom bucit vagy kiflit 50-80 cent körüli áron. És ha már bolt, ne lepődjünk meg, ha a térképen előre megkeresett „Supermarket” nevű üzlet egy pár négyzetméteres kis bolt. 🙂 Ennek ellenére mindent megtalálunk benne, ami csak kellhet. Ami még érdekes, hogy a szénsavmentes víz kupakja is kék színű (a csapvíz egyébként iható minőségű).

A görögök leghíresebb étele a gyros, ha lehet ezt mondani és persze a görög saláta. A Pargaban töltött napok közül egy sem telt el a mennyei gyros pita nélkül, ebéd, esetleg vacsora gyanánt mindig lecsúszott egy. Igyekeztünk több étterembe is betérni. A szállásunkhoz közel helyezkedett el a templom melletti Top cafe. Itt vettük a gyrost is  (2€/db), de a legfinomabb salátát is itt ettem, ez az un. „Top saláta”, (tortilla lap, zöldség, bacon, sonka, méz, balzsamecet és még ki tudja mi, de mennyei) amit mindenkinek ajánlok!

TOP saláta

Nagyon finom még a görög saláta, jó sok feta sajttal, a grill csirke vagy a csirke saslik, a muszakát pedig hagyományosan, felmelegített kis tálkában kapjuk, jó nagy adagot hogy alig bírjuk megenni. Legalábbis a Top Cafeban, a másik két helyen, ahol ettünk muszakát, egyszerűen, tányérra szedve tálalták. Arra nem igazán jöttünk rá, hogy a görögök a salátát, mint főétel vagy mint köret fogyasztják, de volt hogy furcsán néztek ránk mikor kikértünk 5 főre 5 salátát. 🙂

Amit kipróbáltunk étterem és ajánlani is tudom, az a Petros Taverna (Greek Taverna), és a Dokos Taverna, mely kicsit messzebb van a központtól, de ha erre felé van a szállásunk, akkor jó választás lehet. Mindhárom étterem ár-érték arányban nagyon jó, 6 €-tól már kaphatunk főételt, a literes víz 1€, az üdítők 2-2,5 € körül mozognak.

Nyelvtudás

Parga lakosainak angol tudása nem mondható kommunikációs szintűnek. A szállásadónk szinte egyáltalán nem beszélt angolul, úgyhogy „aktivitiztünk” vele, de aranyosak és segítőkészek voltak mindenben.  Az éttermek alkalmazottai általában jól beszélik az angolt, de megesett, hogy itt is akadt a nyelvtudás hiánya miatti téves rendelésünk.

Szieszta

A görögök közismertek a délután tartott sziesztájukról, melynek megtartására Parga üzletei közt is találtunk példát. Ennek ellenére, mivel sok a turista a legtöbb étterem és kisbolt már nem zár be délután, azaz nem sok helyen tartanak sziesztát.

Strandolás

Parga közelében három strandot is találunk, van köztük homokos és kavicsos, gyorsan és kevésbé gyorsan mélyülő. Ami közös bennük, hogy mindenhol találunk kihelyezett napágyakat napernyővel, melyek használata természetesen nincs ingyen, sajnos. A tengerhez legközelebb eső ágyaknál rendelnünk kell valamit az illetékes étterem étlapjáról, míg a hátrébb lévő ágyak esetén valamilyen italt kell fogyasztanunk ugyaninnen. Persze vihetünk magunkkal plédet, akár napernyőt is, és ha találunk üres területet, a földön is kellemesen pihenhetünk és napozhatunk.

Valtos Beach
Mindenhol cicák!

Míg nálunk nagyrészt háziállatok a cicák, Parga területén úton-útfélen találkozunk velük, és általában sajnos gazdátlanok. Mondhatni mindenkié és senkié, vagy a városé. 🙂 Egyes éttermekben táblák is figyelmeztetnek, hogy vigyázzunk a macskákkal, illetve ne etessük őket. Ilyenkor ugyanis mellénk telepednek és nem tágítanak mellőlünk. 🙂

Cicák őrzik a házat

Parga látnivalóiról és hogy mivel is tölthetjük el napjainkat a sok pihenés mellett, a következő cikkemben mesélek. 😉